Misschien ken je het Business Model Canvas. Hetzelfde principe is ingezet voor Business Model You.

Werken met een canvas

Het canvas is een visueel middel om jouw positie in je werk -of breder: je leven- te bepalen. Je bepaalt alle opbrengsten die je wilt bereiken, alle soorten kosten die je kan maken alle hulpmiddelen etc.

Tim Clark baseerde dit model op het eerder uitgebrachte boek Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Dezelfde 9 componenten geven je inzicht in de opbouw van jouw ondernemende ik.

Wat je aandacht geeft groeit

Het kost tijd om je hele model te bouwen. Zelf heb ik dat 1 keer gedaan en neem ik me weleens voor weer van vooraf aan te beginnen. Totdat ik dat heb gedaan, geef ik mijn aandacht aan het onderdeel dat gevoelsmatig het meeste knelt en puzzel vanuit de nieuwe inzichten op dat gebied.

In het begin doet het boek wat ‘high end’ en Amerikaans aan, maar door de interviews met diverse Nederlandse ondernemers krijgt de werkwijze een vorm die bij me past.

De opbrengst als waarde

Door het canvas in te vullen, of een van de onderdelen uit te diepen voor jezelf, moet je keuzes maken. Deze geven meer richting aan jou als ondernemende persoon en helpen je zo aan een duidelijkere boodschap over jezelf aan jouw werkgever of potentiele klanten.

Is het voor jou, nu in deze crisis, niet mogelijk om alles te kopen? Het boek is, ook voor een zakelijk of specialistisch boek, iets duurder dan gemiddeld. De 1e druk is uit 2012, dus het kan ook de moeite waard zijn om te zoeken naar een tweedehandsexemplaar.  

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly