Eveline Boeken

BoekenBlog: Magie in al je communicatie

Communicatie teruggebracht tot een grabbelton

Bas Mouton geeft het geheim van communicatie weer in een simpele formule: Ik vertel iets tegen jou.

Die formule is de essentie van het boek Magie in al je communicatie, het is de kapstok waar het boek aan opgehangen is. Per onderdeel van de formule worden drie manieren genoemd om dat onderdeel in te vullen. Alle manieren zijn geïllustreerd door twee TED-talks om te laten zien hij je het onderdeel geslaagd en waarde vol inzet en wat er gebeurt als je het vergeet of op een verkeerde manier inzet.

In het eerste deel van het boek wordt invulling gegeven aan het begrip ‘jou’. ‘Jou’ is degene die jouw communicatie ontvangt en daarmee een cruciaal onderdeel in de formule. Bas Mouton geeft drie manieren om jouw luisteraar of lezer echt betrokken te maken bij jouw boodschap. Jouw verkoper is hier aan het woord.

In het tweede deel worden drie manieren toelicht om jou ‘iets’ te omschrijven. De wetenschapper in je is wakker en jij vertelt wat je doet, maakt of aanbiedt. Niet te droog natuurlijk, maar op een aansprekende manier.

Het derde deel gaat over de ‘ik’ in de formule. De kunstenaar die vol passie vertelt waarom hij of zij het ‘iets’ kenbaar wil maken aan het publiek. Ook hiervoor worden drie manieren uitgelegd.

De drie manieren van de drie stappen zijn te combineren tot een magische boodschap. Het is dus een grabbelton, of eigenlijk drie grabbeltonnen waaruit je, als je uit alle drie een lootje trekt, een magische boodschap haalt.

Visuele samenvatting

Ik werd enthousiast van deze grabbelton. Nu word ik snel enthousiast als iemand iets versimpeld en als ik er een spelelement in ontdek, maar dat is nog geen reden om een visuele samenvatting te maken en die op mijn prikbord te hangen. De praktische toepasbaarheid is dat wel! Dat is wat me aanzette tot het maken van een visuele samenvatting van het boek. Met een druk op de rode knop kan jij die samenvatting gratis downloaden. Het is geen vervanging van het boek, maar als je het al eens gelezen hebt is het een fijn geheugensteuntje en als je het nog gaat lezen vind je herkenning.

Vraag je je nu af of het boek alleen interessant is voor marketing? Of je als projectmanager of omgevingsmanager dit boek moet lezen? Lees dan onder de samenvatting nog even door!

De communicatieve projectmanager

Binnen een projectorganisatie praten we veel. Vooral over het iets.

We kennen de verteller en we kennen onszelf als ontvanger, waardoor we de ‘ik’ en ‘jij’ uit de formule zelf in kunnen vullen. Dat is mega efficiënt, maar in invullen schuilt ook altijd een gevaar. Want wat als je verkeer invult? Of als jij als ontvanger eigenlijk niet weet wat je met de informatie van de wetenschapper moet doen? Dan gaan we toch niet allemaal dezelfde kant op, er ontstaat onduidelijkheid en we gaan ons ergeren aan elkaar. Dat is zonde! Helemaal als we het gemakkelijk konden voorkomen.

In de communicatie naar stakeholders en klanten gaat het beter, want dan hebben we al meer de neiging om de ‘jou’ uit de formule aandacht te geven. In ieder geval in het eerste contact en als we hen overtuigen van het nut van het project.

Maar zeg eens eerder: vertel jij weleens over jouw ‘ik’ als je praat over het project waar je aan werkt?

Ik zeg niet dat we in iedere projectgroepvergadering als een malle moeten praten over onze passies of moeten verkopen. Al ben ik natuurlijk een voorvechter van projectmarketing! Maar het zou ons, als projectmedewerkers, wel helpen als we de formule toepassen.

Stel dat ik een enorm risico zie opdoemen, maar ik kan het niet alleen oplossen en wil jouw hulp vragen.

Ik: We spreken af en ik maak bewust contact met jou. Dat doe ik door je aan te kijken en oprecht geïnteresseerd te zijn.

Iets: Ik vertel je over de wolf in het project: het risico dat ik zie opdoemen en waarom ik denk dat het een bedreiging is als we het nu niet afwenden.

Jou: Ik heb vooraf bepaald welke verandering ik graag wil, want ik wil graag dat wij samenwerken om dit op te lossen. Ik vraag jou om -samen met mij- actie te ondernemen.

Dat is al heel anders dan een mailtje: “Ha Jan, door deze ontwikkelingen hebben we waarschijnlijk een budgetoverschrijding te pakken. Groeten, Eveline”

En nu aan de slag!

Natuurlijk kan je aan de slag met de visuele samenvatting die ik maakte van het boek, maar er is niet voor niks een heel boek geschreven.

Bas Mouton is als ondernemer geslaagd en heeft als ondernemer gefaald. Met die ervaring is hij nu businesscoach en schrijft hij boeken. Daar zijn er natuurlijk meer van, maar voor mij zit het onderscheidt in de duidelijkheid. Bas Mouton begrijpt de kunst van het versimpelen en kan daardoor informatie concreet en handzaam aanrijken.

Direct bestellen? Je kunt het boek bestellen via deze affiliate link. Het kan zijn dat ik daardoor een klein percentage van de verkoopprijs ontvang, maar dat heeft geen effect op de prijs die jij betaalt.

De visuele samenvatting download je hier.

BoekenBlog: Magie in al je communicatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *