We kunnen ieder project uitvoeren binnen de veilige grenzen van het projectteam. Dan zetten we alle vinkjes, maken precies wat er in de projectopdracht staat en… gaan weer door naar het volgende project.

We kunnen er ook voor kiezen om bewust te zijn van onze klant en het verhaal dat we te vertellen hebben. We kunnen ons project in de markt zetten! Zo worden onze klanten misschien wel onze grootste ambassadeurs.

Dit is waarom jij je project in de uitverkoop gooit!

Jouw project speelt in een redelijk beschermde omgeving, maar je werkt aan een product voor een klant. Dat geldt voor ieder project, in welke branche je ook werkt: het projectteam is bij elkaar om in een tijdelijk verband iets voor elkaar te krijgen dat niet past in de lijnorganisatie. Jullie werken dus aan iets waar anderen op zitten te wachten. Of dat nu een tastbaar product is of niet. Of jouw klant nu je collega’s zijn of mensen zonder gezicht.

Klanten willen graag weten welk product jij voor hen maakt, maar vooral welk positief effect dat voor hun heeft.

Denk maar aan de supermarkt: als de hagelslagproducent een nieuwe mix heeft gemaakt, lees jij op het pak iets als “nu nog lekkerder” of “meer variatie op jouw boterham”.

In mijn vakgebied gaat het over openbare ruimte en dus vaak over het openbreken van een weg. Dat levert doorgaans nogal wat gemopper op! En dat is natuurlijk heel logisch. Het is echter niet zo moeilijk om die werkzaamheden positief uit te leggen voor bewoners. Natuurlijk verandert er iets in de directe leefomgeving is dat is heel vervelend, maar de uitkomst is minder geluidsoverlast door ander asfalt, minder scheefliggende tegels door een nieuwe fundering of een nieuw riool zodat we ook de komende jaren nog kunnen douchen.

Door de vertellen waarom jij werkt aan het project zorg je dus voor positieve energie!

…en er is bijvangst!

Positieve energie bij jouw klanten of doelgroep is een mooie uitkomst, maar er zijn meer voordelen.

Die positieve energie is besmettelijk en geeft ook een boost aan de energie in het projectteam. Vooral als je werkt met participatiegroepen en bewoners en professionals samenwerken aan mooie resultaten.

Projectmarketing helpt je ook om het juiste verhaal te vertellen. Doordat jij het initiatief neemt, heb je controle over je verhaal en ‘ondermijn’ je het roddelcircuit. Bovendien vinden klanten het fijn als ze als eerste van jou horen wat je gaat doen, in plaats van via de tam tam. Hoe tevredener en enthousiaster jouw klanten, hoe sneller het verhaal als een olievlek verspreid.

Ik zorg bijvoorbeeld voor dat de kappers het juist verhaal over een project kennen. Want als er 1 iemand is die heel veel mensen spreekt, dan is het wel de kapper! Jij hebt vast ook een spreekwoordelijke kapper in je project.

Je staat er niet alleen voor!

Dat klinkt leuk, maar wie gaat dit nu allemaal doen? Goede vraag!

Binnen de infrastructurele projecten werken we steeds vaker in IPM-teams. Integraal Project Management. Dat betekent dat een team van 5 managers het hart van het project vormt. Eén daarvan is de omgevingsmanager. Die managet dus… alle contacten met externe partijen. Van vergunningen tot nieuwsbrieven, van kabels en leidingen tot de meest gestelde vragen. Dit is de aangesproken persoon om ook de projectmarketing te managen.

Het overgrote deel van de projectorganisaties heeft geen omgevingsmanagers. Voor die teams geldt dat de projectmanager en de communicatiemedewerker samen aan de lat staan. Communicatiemedewerker inderdaad, want adviezen zijn leuk maar… 😉

Dat is echter niet alles. Want dat er iemand verantwoordelijk is, wil niet zeggen dat de rest niks doet. Het uitoefenen van projectmarketing is iets dat je als projectteam doet. Ook de andere leden uit het projectteam moeten achter deze mindset staan en hun steentje bijdragen. Of in dit geval: hun verhaal in normale mensentaal kunnen vertellen.

Bij omgevingsmanagement, maar ook bij projectmarketing, is de balans in de communicatie natuurlijk heel belangrijk!

Hoe je dat doet? Nou gewoon, zo!

De uitvoering van projectmarketing is eigenlijk heel simpel: bij elke stap die je neemt en bij ieder tussenproduct stel je jezelf de vraag wie mogelijk geïnteresseerd zou kunnen zijn. Dus niet “wie moet het weten?”, maar “wie wil het weten?”

Daarna stem jij jouw verhaal natuurlijk of op je doelgroep.

Is het belangrijk dat jouw collega’s het juiste, en enthousiaste, verhaal vertellen op verjaardagen? Maak een poster voor in de gangen van het gebouw waar jullie werken of organiseer een lunchbijeenkomst.

Heb je jouw kapper gevonden? Maak goede flyers en leg die daar neer!

Welk middel je ook kiest, zorg dat jij een consistent verhaal verteld, in begrijpelijke taal en via een middel dat jouw doelgroep aanspreekt.


Om je op weg te helpen, maakte ik het werkblad ‘paspoort van een ambassadeur’.


Projectmarketing als motor van jouw project

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *